Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, jak ważne są doskonale wyglądające materiały firmowe. Dbamy o ich jakość i zwracamy uwagę na detale. 

Coraz częściej stosujemy dodatkowe uszlachetnienia w rodzaju złotych lub srebrnych elementów. Takie detale podkreślają ekskluzywność produktu lub usługi i pomagają osiągnąć efekt premium. Pragniesz błyszczeć?  W tym artykule pokażę Ci, w jaki sposób możesz taki kolor uzyskać w druku!

CMYK – można i tak, tylko po co?

Ten podstawowy system kolorystyczny polega na uzyskaniu danej barwy poprzez połączenie czterech kolorów: cyjanu (C = cyan), magenty (M = magenta), żółtego (Y = yellow) oraz czerni (K. Litera K wzięła się od końcowej litery wyrazu black). 

Stosując tę metodę druku, nigdy nie uzyskasz złotego lub srebrnego, błyszczącego koloru. NIGDY. Możesz co prawda próbować „oszukać system” na kilka sposobów. Wykorzystać zdjęcie złotej lub srebrnej tekstury. Zastosować gradient w odcieniach żółcieni i brązów lub szarości. Wydrukować projekt na metalicznym papierze. Jednak w ten sposób uzyskasz jedynie  imitację złota lub srebra. A nie o taki efekt nam chodzi.

Kolor złoty lub srebrny w druku CMYK będzie tak naprawdę kombinacją połączenia żółtego (dla złota) lub czarnego (dla srebra) z innymi barwami.

Jestem żarliwą przeciwniczką próby uzyskania koloru złotego w druku CMYK. Za każdym razem będę  ją odradzać 🙂 Uważam, że uzyskany w ten sposób efekt jest odwrotny do zamierzonego. Zamiast wrażenia premium otrzymasz efekt tandety, i już. To tak, jakby ktoś w pokoju bez okien nakleił na ścianie fototapetę ze zdjęciem otwartego okna z widokiem na piękny krajobraz. Co prawda o gustach się nie dyskutuje, a sama fototapeta może być przepiękna. Jednak mi się to osobiście nie podoba. Uważam, że w projekcie drukowanym technologią CMYK pożądany efekt premium można uzyskać na kilka innych sposobów, bez uciekania się do imitacji złota lub srebra, chociażby poprzez innego rodzaju uszlachetnienia, użyte kroje pisma i zestawienie takich barw, które ta technika druku potrafi oddać.

Druk złotej lub srebrnej tekstury ze zdjęcia w CMYK nie odda kolorów i faktury tak dobrze, jak się prezentuje na monitorze przed drukiem

Paleta PANTONE

Jest to niezależny system kolorystyczny z własnymi, niezmiennymi w kolorze farbami. Mówiąc prościej: dany kolor farby jest pobierany z jednej „puszki”. Nie trzeba mieszać czterech różnych kolorów, jak ma to miejsce w druku CMYK. Dlatego stosując wybrany odcień Pantone za każdym razem masz pewność, że otrzymasz taki sam kolor w druku.

W dostępnej palecie kolorów znajdują się również specjalne metalizowane kolory złote lub srebrne. Są nanoszone metodą sitodruku przez specjalne, przygotowane oddzielnie dla każdego koloru sito. Pozwala na pełne pokrycie wybranej powierzchni jednym kolorem. Nie jest możliwe uzyskanie przejść tonalnych. 

Wzornik kolorów PANTONE – paleta metalizowanych odcieni. Źródło: Pinterest.

HOT-STAMPING

Hot-stamping, inaczej zwany termodrukiem, jest jedną z droższych opcji uzyskania złotych lub srebrnych elementów. Polega na wytłoczeniu elementu za pomocą specjalnie przygotowanej, gorącej, metalowej matrycy. Za jej pomocą wtłacze się metaliczną folię w wybranym miejscu. Otrzymuje się bardzo wyraźne, błyszczące elementy, o ostrych krawędziach, mocno odbijające światło. W tej metodzie papier odkształca się, a wzór jest „wgnieciony”, dając dodatkowy wizualny efekt. 

Aby zastosować tę metodę w swoim projekcie, wybrane elementy muszą być wektorami. Nie możesz wykorzystać  np. własnego logo w formacie TIFF lub JPG.

Drukarnie w swojej ofercie posiadają folie złote, srebrne, metaliczne w innych kolorach lub folie holograficzne. Często zdarza się jednak, że drukarnia posiada jeden, podstawowy odcień złotej folii w kolorze żółtego złota. Jeśli zależy Ci na innym odcieniu, np. antycznego, różowego lub platynowego złota, musisz znaleźć drukarnię, która taką folię ma w swojej ofercie (będzie taniej) lub może specjalnie ją zamówić na potrzeby Twojego projektu (będzie drożej, bo zapłacisz najprawdopodobniej za cały materiał, również ten niewykorzystany).

Hot-stamping złotą folią daje płaskie, a nawet lekko wklęsłe detale o ostrych, wyraźnych krawędziach. Źródło zdjęcia: Pinterest.
Przykład hot-stampingu srebrną folią.
Hot-stamping srebrną folią na wizytówkach mojego autorstwa, wykonanych dla biura rachunkowego. Metoda ta pozwala na wyraźne i ostre wytłoczenie nawet tak niewielkich elementów, jak ikony przy danych kontaktowych.

SLEEKING – ZŁOCENIE I SREBRZENIE BEZMATRYCOWE

W ofertach drukarni pojawia się coraz więcej możliwości bezmatrycowego złocenia lub srebrzenia. Jedną z nich jest sleeking. Metoda ta polega na nanoszeniu folii i dociskaniu jej za pomocą wałków dociskowych i specjalnego proszku. W przeciwieństwie do hot-stampingu nie trzeba specjalnie przygotowywać metalowej matrycy (powinna zatem być tańsza). Metoda ta jest również odrobinę wypukła, natomiast hot-stamping jest płaski, a nawet lekko wklęsły.

Proces nakładania folii sleeking. Źródło zdjęcia: Robyn Turner “What is Sleeking?

METALLIC 3D – FOLIOWANIE WYPUKŁE 3D

To również bezmatrycowa metoda nanoszenia złotej folii na wcześniej uwypuklone elementy papieru. W efekcie daje widocznie wypukłe detale o płynnym konturze (efekt tzw. „płynnego złota”). Warto ją wykorzystać w projektach, w których chcemy podkreślić właśnie płynność, organiczność, nieregularność, takich jak roślinne ornamenty albo odręczne pismo.

Wizytówki z wykorzystaniem foliowania wypukłego 3D. Źródło zdjęcia i realizacja: Printagram.

ZŁOCONE LUB SREBRZONE KRAWĘDZIE

Dosyć ciekawą metodą uszlachetnienia, którą zastosowałam również w moich wizytówkach, są złote (lub srebrne) krawędzie. Polega ona na pokrywaniu złotą lub srebrną folią brzegów (najczęściej wizytówek). Technikę tę można zastosować jedynie na grubych brzegach, złożonych z minimum dwóch warstw papieru. Z tego powodu często łączy się ją z kaszerowaniem.  Im grubszy brzeg, tym lepiej widoczne jest złocenie.

Złote krawędzie i logo wykonane techniką hot-stampingu na moich wizytówkach.

DRUK NA ZŁOTYM LUB SREBRNYM PAPIERZE

Na koniec jeszcze chcę  przypomnieć o możliwości druku na metalizowanym złotym lub srebrnym papierze. Takie materiały dadzą zupełnie inny efekt, niż pozłacane detale, ale warto pamiętać o takiej możliwości.

Propozycja wizytówki na jednolitym, srebrnym tle może być wykonana na metalizowanym papierze bądź kartonie. Źródło zdjęcia: Pinterest.

Zaciekawił Cię ten tekst? Zapraszam do zapoznania się z moimi pozostałymi artykułami. Możesz je przeczytać tutaj.

Szczególnie może zainteresować Cię artykuł dotyczący znaczenia i symboliki koloru złotego oraz koloru srebrnego które niedawno opublikowałam.


Jeśli chcesz, aby Twoje materiały firmowe zostały przygotowane profesjonalnie, zapraszam do zapoznania się z moją ofertą oraz do współpracy. Napisz do mnie w tej sprawie, korzystając z poniższego formularza. Z przyjemnością ją dla Ciebie zaprojektuję.

    Dane osobowe są przetwarzane w celu obsługi Twojego zapytania, a ich administratorem jest 11 Seconds Studio Ewelina Hasiuk-Brzezowska.

    Szczegóły: Polityka prywatności.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.